donderdag 12 maart 2009

Bye bye privacy


Nieuws uit de siliconenvallei: zoekgigant Google wil zijn reclame beter afstemmen op het zoekgedrag van de surfer. Dit betekent dat Google jouw surfgedrag gaat bijhouden om advertenties uit jouw interessesfeer te laten zien. Een inbreuk op de privacy? Mensenrechtenwaakhond Privacy International vindt van wel.

In april lanceert Google het project 'interest based ads' in Europa en de Verenigde Staten. Tot dan draait de testversie. Google onthoudt via cookies welke sites en filmpjes je bekijkt. Elke surfer wordt dan in categorieën zoals sport- of autoliefhebber ingedeeld. Autoliefhebbers krijgen dan advertenties voor auto's te zien en niet meer voor pakweg schoonheidsproducten.

Het is weer een nieuwe stap voor de internetreus om de online reclamemarkt nog steviger in handen te krijgen. Wie geen zin heeft in persoonlijke reclame, kan die optie uitschakelen ofwel de cookies steeds verwijderen. Maar mannen, wees gerust, want seksuele zoekopdrachten zouden niet bijgehouden worden. Zouden.

(Michiel Tijskens)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten