vrijdag 20 maart 2009

Internet populairder dan krant in VS

Een nachtmerrie voor de krantenuitgevers in de Verenigde Staten is werkelijkheid geworden. In 2008 waren er voor het eerst meer Amerikanen die een beroep deden op het Internet dan op gedrukte kranten om aan hun nieuwsbehoefte te voldoen.

Dat toont het jaarrapport over de toestand van de media in de VS van het gerenommeerde Pew-onderzoeksinstituut in Washington aan. Desondanks blijft nieuws voor vele Amerikanen zeer belangrijk, maar zijn ze niet bereid er geld voor neer te tellen. Volgens de wetenschappers is het rapport het somberste tot dusver. Toch verwachten zij dat 2009 – door de economische crisis - vermoedelijk het moeilijkste jaar voor de Amerikaanse krantenbranche zal worden. Voorts gingen ook tijdschriften en radio in 2008 achteruit in de VS. Internetaanbieders gaan erop vooruit, net als de nieuwszenders.

Toch hebben de krantenuitgevers nog geen manier gevonden om de crisis te boven te komen. Ze blijven hardnekkig vasthouden aan het traditionele bedrijfsmodel van de vorige eeuw, maar reclame dekt in deze tijden slechts een deel van de kosten voor kwaliteitsjournalistiek.

Krant enkel nog online

Eerder besliste de Amerikaanse traditionele krant Seattle Post-Intelligencer om enkel nog online te verschijnen. De dagelijkse oplage bedroeg in de laatste dagen van de krant ongeveer 117 000 exemplaren. Dat is erg weinig in de grootste stad van de staat Washington. Het Hearst-concern, het uitgevershuis van de krant, probeerde tevergeefs de Seattle Post-Intelligencer te verkopen. Het krantenbedrijf leed vorig jaar ook een verlies van 14 miljoen dollar.
Een twintigtal werknemers zal nu nog bij de online versie blijven werken. Het enige gedrukte dagblad in Seattle is nu de Seattle Times.

Nu afwachten of de economische crisis er ook voor zal zorgen dat Vlaamse kranten enkel nog online zullen verschijnen. Dat de krantenbranche onder druk staat is al langer bekend. Denk maar aan Het Volk dat vorig jaar ophield te bestaan of de dalende krantenverkoop in Vlaanderen. Ook het feit dat kranten blijven investeren in een degelijke nieuwssite (zie vernieuwing De Standaard) is misschien een teken aan de wand.

Hans De Bie

Naar De Morgen, HLN.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten