maandag 16 maart 2009

Welke smiley ben jij?



Emoties in de uitverkoop
Studenten van de Hogeschool Limburg stelden zich de vraag of smileys onze gevoelens wel goed weergeven. De kleine gele icoontjes duiken te pas – en te onpas – op in ons blikveld door middel van fora, social network sites, bumperstickers, mail of sms.

Een boze smiley, een lachende smiley, een blozende smiley, een wenende smiley: emoties in de uitverkoop, met drie toetsaanslagen van ons verwijderd.

Het heeft me aan het denken gezet. Geven die dingetjes mijn gevoelens goed weer? Misschien,… al is het belangrijker welke interpretatie de lezer van mijn smiley er aan geeft. De ene knipoog is de andere niet: er zijn gewone tekstsmileys of geanimeerde smileys. En God weet dat ik me niet bezig houd met zoiets als hele waves van smileys: massa’s achter elkaar geplaatste bewegende dingen die aangeven hoe vrolijk, blij of ongelukkig je wel niet bent. (Vb1, Vb2, Vb3) Emoties die het internet vervuilen.

Smileys hebben de kracht om je in een bepaald hokje te plaatsen. Zo’n wave van smileys geeft vooral aan: "Hey, kijk! Ik ben een puber!" En dat terwijl ze net dezelfde smileys gebruiken als ik, alleen in een volledige overdaad.

Elke smileystijl (vreselijk woord), elk gebruik van smiley’s op een bepaalde manier, deelt je in bij een bepaalde categorie. Is het dan relevant om te vragen of die ene smiley onze gevoelens goed weergeeft? Ik denk het niet, het is immers de context die belangrijk is.

Emoties in het nieuws?
En nu is het afwachten: wanneer zullen de eerste smileys in onze online kranten verschijnen? Wanneer zullen we ze het eerst zien in de gedrukte media? Volgens mij zal dat niet al te lang meer duren. Emoties in de uitverkoop,… een smileytje bij een triest artikel zal ons snel en efficiĆ«nt vertellen hoe we ons bij dat artikel moeten voelen. Oef, we zijn gerust: we zijn weer mee met de massa. Huspakee!

(Toon Verlinden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten