zondag 26 april 2009

Hoe overleef je een crisis in het Googletijdperk

Voor wie het nog niet gemerkt zou hebben: het gaat niet goed met de wereldeconomie. Er woedt een Crisis - met een hoofdletter - en die laat zich ook in de media voelen. Volgens Amerikaans journalist Jeff Jarvis speelt er echter meer dan dat: “Wat we nu meemaken, is de verschuiving van het ene tijdperk naar het andere”.

Een korte introductie voor wie hem nog niet kent: Jeff Jarvis is de man achter de weblog BuzzMachine, waarop hij verslag uitbrengt van de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van nieuwe media. Hij is ook columnist voor The Guardian, auteur van het boek ‘What Would Google Do?’ en hij geeft les aan de studenten journalistiek van de New York University. En dat is nog maar een fractie van zijn eindeloze cv.

In zijn spraakmakende boek ‘What Would Google Do?’ voorspelt hij het einde van de traditionele media. Zijn boodschap is echter nauwelijks zo pessimistisch als ze klinkt, want Jarvis ziet in het einde van het ene tijdperk meteen mogelijkheden voor het volgende: “Het businessmodel dat we al jaren hanteren is door de komst van allerhande nieuwe technologieën hopeloos verouderd. Wie wil weten hoe er in de toekomst geld verdiend zal worden, kan maar beter goed kijken naar bedrijven die zich nu al hebben aangepast aan het internettijdperk. Bedrijven als Google.” Hun geheim? Luisteren naar wat de klanten echt willen. Zo hebben ze de economische revolutie niet alleen zien aankomen, ze zijn er zelfs in geslaagd er hun voordeel uit te halen.

Boeiender dan ooit

Kleine aanpassingen binnen mediabedrijven volstaan volgens de journalist niet langer: “Het is hoog tijd om het concept ‘krant’ opnieuw uit te vinden. Mediabedrijven moeten nieuwe dingen gaan doen en bovendien moeten ze die nieuwe dingen veel efficiënter doen. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om nieuws aan de man te brengen.” Dat is meteen ook de reden waarom Jarvis zijn studenten leert bloggen, video’s uploaden en twitteren. In plaats van de consument te verleiden om naar jouw site te surfen, kan je hem immers beter opzoeken op de plekken waar hij zich toch al bevindt.

Ondanks – of net dankzij – alle (toekomstige) verschuivingen in het medialandschap is de taak van de journalist misschien wel boeiender dan ooit: wie het een beetje handig weet aan te pakken, kan zeker een plaats veroveren in het tijdperk van de user generated content. Denk maar aan het filteren van fouten uit de online content, het selecteren van de meest relevante informatie en zelfs het overbrengen van de vaardigheden om goede online teksten te schrijven.

Tips voor de toekomst

Mogelijkheden genoeg dus - en Jarvis himself heeft zelfs nog enkele tips voor de ondernemende student journalistiek: “Leer alle mogelijkheden van de nieuwe media kennen. Vroeger koos je één specialiteit, maar dat is verleden tijd. Nu moeten journalisten van alle markten thuis zijn.” Maar polyvalentie is niet het enige sleutelwoord: “In een economie waarin individuen steeds belangrijker worden, moet je als journalist een eigen meerwaarde creëren. Begin een blog, start een videokanaal of deel je ideeën via Twitter. Een journalist moet naam maken. De waarde van een nieuwsmedium wordt steeds vaker afgemeten aan de verzamelde reputaties van de journalisten die ervoor werken,” aldus Jarvis.
De boodschap is duidelijk: blog, twitter en upload erop los en haal zo je voordeel uit de crisis, just as Google would do.

Naar een artikel van Pieter Dumon in De Morgen op vrijdag 24/04/2009.
(Door Heidi Vloeberghen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten