donderdag 9 april 2009

Master in Facebook

Dat sociale media razend populair zijn, had u ongetwijfeld al gemerkt. Niet alleen bedrijven, ook onderwijsinstellingen spelen daar nu op in. Eentje althans. Want vanaf september organiseert de universiteit van Birmingham City een master in sociale media. Wat dacht u van een ‘master in facebook’?

Er gaat geen week voorbij of er is weer nieuws uit het land van Facebook en consorten. Vorige week nog berichtten de traditionele media over het gebruik van Facebook en Twitter bij protestacties tegen de G20. Zelfs de aardbeving in het Italiaanse dorpje L’Aquila zorgde na minder dan een etmaal al voor steunbetuigingen op de sociale netwerksites. Sociale media zijn hot, zoveel is duidelijk. Maar is dat wel voldoende om er ook een volledige master aan te wijden?

De universiteit van Birmingham City meent kennelijk van wel. Naast opleidingen in nieuwe, interactieve en multimedia, kan je er vanaf volgend academiejaar immers terecht voor een master die je wegwijs maakt in de wondere wereld van bloggen, Facebook en Twitter. 48 weken lang wordt er dieper ingegaan op het belang van sociale netwerksites voor communicatie- en marketingdoeleinden.

Dat deze sociale media de marketinginstrumenten van de toekomst zijn, hebben ze in Birmingham maar al te goed begrepen. Getuige hun eigen Youtube-kanaal, Flickr-pagina, Facebook-netwerk en Twitter-microblog. Toch richt de universiteit zich naar eigen zeggen niet op nerds of ‘IT geeks’. De opleiding wordt afgestemd op een ruim publiek, wat tevens impliceert dat het niveau relatief algemeen zal blijven.

Het blijft dus maar de vraag wie zich in september zal aandienen. De master mikt op studenten met ambities in onder meer marketing en journalistiek. Het belang van de sociale media in deze sectoren is uiteraard niet te onderschatten,maar de huidige generatie studenten heeft deze vaardigheden al grotendeels zelf onder de knie. Waarom dan 4400 pond of omgerekend 4742 euro neertellen voor een cursus die weinig meer bijbrengt dan een aantal theoretische bespiegelingen, die in de professionele praktijk weinig soelaas bieden?

En wat met de houdbaarheidsdatum van een dergelijke opleiding? De huidige sociale media bezitten ongetwijfeld nog een enorm groeipotentieel en in de toekomst zullen ook nieuwe applicaties hun weg naar het grote publiek vinden. De toekomstige jeugd zal echter met web 2.0-toepassingen opgroeien zoals voorgaande generaties met televisie werden grootgebracht. Wie zal dan de schoolbanken bevolken?

Dorien Wijnendaele

Geen opmerkingen:

Een reactie posten