woensdag 10 juni 2009

Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft: regelrechte innovatie, of storm in een glas water?

Computergigant Microsoft lanceerde op 3 juni 2009 zijn nieuwste zoekmachine onder de naam Bing. In maart was al een premature versie uitgelekt die de wat vreemd klinkende naam Kumo droeg. De makers zien Bing echter niet als een traditionele zoekmachine zoals pakweg Google of Yahoo. Zij spreken liever van een ‘beslissingsmachine’. Het is de bedoeling van Microsoft om de gebruiker een verbeterde versie van de reeds bestaande Live Search zoekmachine te bieden, en de concurrentie met marktleiders Google en Yahoo aan te gaan. Wat is er nu nieuw onder de zon, en komt het monopolie van Google ook daadwerkelijk in het gedrang?

Als het van Microsoft zelf afhangt alvast wel. Het bedrijf spaart kosten noch moeite en trekt een slordige 100 miljoen dollar uit voor de promotie van zijn nieuwste project. Volgens welingelichte bronnen zal Microsoft zijn pijlen niet expliciet richten op Google of Yahoo tijdens de reclamecampagne. In plaats daarvan zal de softwaregigant het idee proberen te verspreiden dat de huidige zoekmachines niet beantwoorden aan de noden van de mensen. In tegenstelling tot de traditionele zoekmachines, kan Bing overweg met directe, gerichte vragen zoals: ‘Wat is het hoogste gebouw ter wereld?’. Daarnaast wil het de gebruiker ook helpen met het beantwoorden van meer open vragen. Bing probeert daarom te raden wat je precies wil weten. De resultaten worden niet noodzakelijk weergegeven op basis van relevantie, maar worden eerder in categorieën geplaatst. Bovendien is het niet de bedoeling om zoveel mogelijk zoekresultaten weer te geven. Bing voelt aan welke richting de gebruiker uit wil, en filtert automatisch de meest relevante resultaten.

De nieuwste parel aan de kroon van Microsoft lijkt over een aantal niet te onderschatten troeven te beschikken. Toch is het nog maar de vraag of het in staat zal zijn de strijd aan te gaan met het zo ingeburgerde Google, dat momenteel over een marktaandeel van 60 procent beschikt. De afgelopen jaren hebben immers wel meer bedrijven geprobeerd Google het vuur aan de schenen te leggen. Zoekmachines als Ask.com en Cuil.com zijn er voorlopig echter niet in geslaagd de marktleider ook maar enigszins in het nauw te drijven. Bovendien blijven de leukste nieuwe features van Bing voorlopig enkel in de Verenigde Staten beschikbaar, aangezien de aanpassing aan de lokale behoeften een bijzonder grote opdracht is. De volledige Belgische versie zal dus nog een tijdje op zich laten wachten.

Lars Buijsrogge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten