woensdag 10 juni 2009

Twitteren aan de digitale kloof


Zal Twitter ook Afrika en Azië aan boord hijsen van onze global village?

De wereld, mijn dorp? Mind the gap! De internettechnologie mag zich dan wel razendsnel verspreiden en sociale netwerksites mogen dan wel boomen, we vergeten al te makkelijk dat niet iedereen toegang heeft tot het wereldwijde web.

De digitale kloof in onze contreien zal zich –met wat inspanningen van het onderwijs- allicht snel dichten. De verschillen tussen het facebook-gekke Noorden en het achterop hinkende Zuiden van deze wereld zijn moeilijker uit te vagen.

Volgens de cijfers van de VN-organisatie International Telecommunications Union (ITU) had in 2007 zo’n 43 procent van de Europeanen toegang tot het internet en 44 procent van de Amerikanen. Het contrast met Azië en Afrika is groot: daar is respectievelijk 14 en 5 procent online. Bloggen, chatten en digitaal netwerken blijft er voorbehouden voor de elite.

Gsm’s daarentegen zijn wél overal ter wereld verspreid. Volgens de cijfers van het ITU belt 38 procent van de Aziaten mobiel. Bij de Afrikanen is dat 28 procent. Daarmee zijn gsm’s ook in het Zuiden vrij mainstream anno 2009.

Maar wat is de link tussen een ‘klassieke’ gsm en cyberspace? Het antwoord van Biz Stone en Evan Williams: Twitter!

Het netwerk van de microblog, bij ons vaak vergeleken met ‘de statusbalk van Facebook’, wordt immers ook gratis per sms aangeboden, overal ter wereld. Twitter is eigenlijk bedoeld voor de gewone man met een eenvoudige mobiele telefoon, aldus Stone.

“Twitter is niet de triomf van technologie, maar van menselijkheid. Hopelijk doen mensen er uiteindelijk geweldige dingen mee en helpen ze elkaar." (Biz Stone in De Morgen, 24/04/’09).

Stone geeft zelf het voorbeeld van boeren in afgelegen dorpen, die via hun mobiele telefoon onderling een graanprijs kunnen afspreken.

Gsm’s en graanprijzen, het klinkt vergezocht. Dat kan het optimisme over Twitter echter niet temperen. Ook Soyapi Mumba, één van de ‘zeldzame’ Afrikaanse bloggers, gelooft in het potentieel van de microblog. Hij denkt dat het vooral leuk kan zijn voor de diaspora, die via Twitter beter op de hoogte kan blijven van de familie in het thuisland.

Dat de tweets uit de andere continenten ook voor de rest van de global village boeiend kunnen zijn, bewijst Breaking Tweets, een site die nieuws sprokkelt op Twitter. De makers hebben twee doelen:

1.mensen helpen hun wereldbeeld te verruimen,
2.de dialoog over internationaal nieuws bevorderen

Of Afrika en Azië echt massaal aan het Twitteren zullen slaan, valt af te wachten. Miljoenen Kenianen en Filipijnen bewijzen alvast met M-Banking dat ze het maximum willen halen uit hun mobieltje. Ze lossen de schaarste aan bankfilialen en de beperkte toegang tot het internet op door met hun gsm te bankieren (De Morgen, 04/03/’09).

(Leentje Eeckhout)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten