woensdag 27 mei 2009

Kerk en multimedia.

De Kerk vindt tegenwoordig steeds vaker haar weg naar de wondere wereld van het internet. Een Facebookprofiel voor de paus of kerkdiensten via Twitter, de Kerk probeert haar oubollige imago af te werpen en brengt de boodschap van God op een manier die jongeren aanspreekt, via de iPhone of op YouTube.

De Kerk mag dan wel een eeuwenoude instelling zijn, echt van gisteren is ze niet. Nu het aantal gelovigen jaar na jaar daalt en vooral vergrijst, begint de marketingmachine van de Kerk op volle toeren te draaien. Via het internet probeert de Kerk jongeren in hun eigen leefwereld voor het katholieke geloof warm te maken.

The medium is the message. Het is dan wel niet de boodschap van God, maar het Vaticaan heeft het wel begrepen. Ter gelegenheid van de 43e Wereldcommunicatiedag trok de pauselijke communicatiedienst alle multimediale registers open. Niet voor niets was het thema van de editie 2009 “New technologies, new relationships; promoting a culture of respect, dialogue and friendship”. Om deze oude waarden in een nieuw jasje al meteen kracht bij te zetten, maakte Benedictus XVI een profiel aan op Facebook en werd zijn hoogstpersoonlijke website gelanceerd.

Een kaartje voor de paus.

Wie zich aan een saaie webstek vol donderpreken verwacht, komt bedrogen uit. Pope2you oogt kleurrijk en bijzonder hip voor iemand die enkele weken geleden nog met een uitgestreken gezicht beweerde dat condooms de verspreiding van AIDS in de hand werken. Op de homepage van de kerkvader staan rechts naast zijn foto een aantal links die leiden naar de boodschap van Benedictus naar aanleiding van Wereldcommunicatiedag. In navolging van Yves Leterme kiest ook de paus voor het hippe YouTube. Wie liever niet naar het gebrekkig Engels van de paus luistert, maar toch wil weten wat hij over de nieuwe media en God te zeggen heeft, kiest voor de tekst in een ‘ordinair’ pdf-bestand.

Aan de linker kant van de foto van de paus prijken vier grote en kleurrijke puzzelstukken die op hun beurt weer verder leiden naar Facebook, Wikicatch, een iPhone-toepassing en het YouTubekanaal van het Vaticaan. Wie wil, kan de Paus een virtueel kaartje sturen of volgt het gaan en staan van de kerkleider op de voet via de iPhone. Wie liever de diepere betekenis van de wereldcommunicatiedag-speech doorgrondt, vindt zijn gading op Wikicatch. Na het bekijken van de website zou je bijna vergeten dat de paus (met alle respect) een stokoude man is die regelmatig vriend en vijand verbaast met wereldvreemde uitspraken.

Zondagsmis via Twitter

Waar Rome stapsgewijs de nieuwe media uitprobeert om zieltjes voor het katholieke geloof te winnen, wordt in Amerika de volgende stap al gezet: kerkdiensten via Twitter. Volgens de Interkerkelijke Omroep Nederland wordt Twitter in de VSA al ingezet om zo dialoog en interactie te creƫren. Gelovigen kunnen via de website hun mening kwijt over de onderwerpen die tijdens de dienst aan bod komen. In een kerk verschijnen deze berichten meteen op een groot scherm en worden ze in de preek behandeld. Bovendien kunnen de moedige kerkgangers die de zondagsdienst wel bijwonen hun ervaringen delen met de rest van de wereld. Wie liever thuis op de bank zit, kan de dienst in berichten van 140 tekens volgen.


(Naar aanleiding van artikels in De Morgen op dinsdag 19 en maandag 25 mei 2009)

(Sanne Smet)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten