zondag 3 mei 2009

Het Calimero complex van online journalisten


Laat kranten en tijdschriften links liggen bij de plaatselijke dagbladhandelaar. Hou uw mede treinreiziger niet langer in een wurggreep ter verovering van de laatste Metro. Negeer de zure glimlach van Martine Tanghe op uw beeldscherm. Voortaan kunt u immers waar en wanneer u wilt nieuws online consulteren. Het lijkt wel een reclame voor een dubieuze gsmoperator.

Online News, quoi?

Online Nieuws is snel, kort op de bal en gratis. Vooral jongeren raken dus wegwijs met deze soort nieuwsgaring. In België doen vooral de sites van bestaande kranten en omroepen het goed. In Nederland daarentegen is er de hype van nu.nl, een medium dat enkel online kan geraadpleegd worden. Volgens een onderzoek van het Pew Research center for the people & the press steeg de online nieuwsconsumptie met een derde sedert 2006.

De Calimero’s van de redactie

Door deze steile opmars van online nieuws maken traditionele redacties ruimte voor online journalisten. Ondanks de populariteit van het nieuwe medium staan journalisten echter niet te springen voor online werk. Volgens www.6minutes.be bleek uit een enquête bij journalisten uit de Amerikaanse staat North Carolina dat online journalisten het woord ‘online’ liever niet bij hun functiebeschrijving staan. In hun e-mail signatuur en bij telefoongesprekken lieten ze ‘online’ vallen, zelfs al staat het wel zo in de colofon van de krant.

Online journalisten voelen zich dus minderwaardig tegenover hun collega’s van klassieke redacties. Het nieuwe medium is te vluchtig, te mainstream voor “echt” journalistiek werk. Een elitaire mening voor een werksector waar de ene helft zich professionele wereldverbeteraar noemt en de andere helft zich als een soort van nieuwe Jezus op de olijfberg heeft genesteld om het goede woord te verspreiden.

The future is bright

In de huidige mediamalaise zien online journalisten wel mogelijkheden. In opnieuw een onderzoek van het Pew Research Center waren 40 procent van de ondervraagden ervan overtuigd dat online nieuws uiteindelijk een winstgevend en zelfbedruipend inkomstenmodel zal zijn. Slechts 11 procent van de online journalisten zei daarin relatief weinig vertrouwen te hebben. 39% van de ondervraagden meent vervolgens dat hun online redactie zelf is gegroeid, ondanks de financiële crisis.

Deze journalisten lijken zich ook meer bewust te worden van hun troeven. Volgens de ondervraagden waren de mogelijke diversiteit aan meningen en de technologische verwezenlijkingen fundamentele troefkaarten voor de online journalist.

Online journalisten kunnen dus met gerust hart hun eierschelpje afzetten. Het lijkt immers zo dat in de toekomst zij groot zullen zijn, en de traditionele media klein.

Naar aanleiding van www.6minutes.be (15.07.08) en www.belgiancowboys.be (09.04.09)
Lisa Brille

Geen opmerkingen:

Een reactie posten